Културният център на СУ “Св. Климент Охридски”, фондация „Бахово общество в България” и „Кантус Фирмус“ представят в страстната седмица концерта:
МАТУЕС ПАСИОН
от Йохан Себастиан Бах
Част от програмата на „Европейски музикален фестивал” 2012
През страстната седмица жителите и гостите на столицата ще имат удоволствието отново да се насладят на музикалното изпълнение на „Матеус пасион” от Й. С. Бах, организирано от фондация „Бахово общество в България” и „Кантус Фирмус”, със съдействието на Културния център на СУ „Св. Климент Охридски”. Това е едно от най-мащабните произведения от немския и вселенски композитор. Пред българската публика то ще бъде изпълнено интегрално в оригинал и с продължителност четири часа.
Концертът „Матеус пасион” е първото събитие от програмата на „Европейския музикален фестивал”, включен тази година в Културния афиш на Столична община. Патрон на събитието е кметът на София, г-жа Йорданка Фандъкова, която официално ще открие фестивала по време на концерта в Аула „Максима“ на Софийския университет. Специален гост на събитието ще бъде австрийският тенор Виргил Хартингер. Той ще излезе на сцената, заедно със солистите: Гиргина Гиргинова (сопран), Олга Михайлова – Динова (алт), Пламен Бейков (бас) и Илия Илиев – бас-баритон. Участие в програмата ще вземат Камерен смесен хор при храм „Св. Троица“, с диригент Елианка Михайлова; и Камерен оркестър от инструменталисти солисти, с диригент на концерта Йосиф Герджиков.
Пасионите на Бах са едни от най-значимите произведения на композитора. По думите на Алберт Швайцер те изразяват във висша степен неговата същност на творец, който живее в духа на времето. „Страсти по Йоана” („Йоханес пасион”) (1724 г.) и „Страсти по Матея” („Матеус пасион)“ (ок. 1729 г.) са кантатно-ораториални творби на евангелската тема за страданията на Христос, предназначени за изпълнение на вечерните служби на Разпети петък през Страстната седмица. Освен ариите, хоралите и хоровете, в тях със средствата на речитатива е втъкана и драматичната история на последните дни на земния живот на нашия Спасител. Известно е, че Бах пише четири или пет пасиона, но само тези два достигат изцяло до наши дни. Бах започва да композира „Матеус пасион“ през есента на 1728 година, когато получава известие, че приятелят му княз Леополд от Кьотен е починал. Творбата е изпълнена за първи път на Разпети петък, 15 април 1729 г. Дори и след като текстът е бил завършен, по него постоянно са се правили промени, докато се достигне до познатата днес форма, в която пасионът е разчленен на поредица от 24 сцени. Те носят концентрирното музикално драматургичното послание на „петия евангелист” Йохан Себастиян Бах.
„Матеус пасион“ е образец за универсалността на музикалния език, чрез който без необходимост от превод на разума музиката се влива в душата и сърцето на човека и го повежда по трънливия път към достигане на едно по-морално битие.